Foto: Fornebubanen, Oslo kommune.
I går var Multiconsult med samarbeidspartnere i COWI, samt representanter fra Oslo kommune, Akershus fylkeskommune og Bærum kommune, samlet på markering av byggestart for en enorm underjordisk betongkonstruksjon uten sidestykke i Norge. Her ble grunnsteinen for Fornebu stasjon og base støpt på Fornebu.
Fornebubanens direktør Irene Måsøval deltok også på markeringen. Dette fremhever hun i gårsdagens pressemelding.
«Grunnsteinsmarkeringen symboliserer at vi nå går over i en ny fase hvor vi fyller tunneler og byggegroper med innhold. Det blir både spennende og krevende å starte oppføringen av Fornebu stasjon og base.»
Multiconsult Norge og COWI har ansvar for komplett teknisk prosjektering av ny T-banelinje fra Fornebu i Bærum til Majorstuen i Oslo. Prosjektet åpner etter planen i 2029.
Fornebu stasjon og og base skal romme den fremtidige endestasjonen på Fornebubanen, og inneholder i tillegg store arealer for verksted, vaskehall og base for 28 vognsett.
Vilhemshaugen trekker fram at det som er spesielt med løsningen er det store omfanget, og at det skal bygges høyhusbebyggelsen oppå vår betongkonstruksjon.
− Her har våre ingeniører virkelig fått en stor utfordring som har vært krevende å løse. Våre flinke fagfolk har virkelig fått utfordret seg selv og brukt sin fagkunnskap, sier han.
I pressemeldingen fremhever Fornebubanen, Oslo kommune følgende:
«Nå starter arbeidet med det enorme betongbygget som har en utstrekning på ca. 500 x 100 meter og 358 store og små rom. Det er beregnet at det vil gå med ca. 115.000 m3 betong for å realisere Fornebu stasjon og base.»
Grunnsteinen består av en støpt betongblokk som inneholder et skrin, og dette skrinet vil være synlig i grunnmuren nede i Fornebu stasjon og base når bygget åpner i 2029.
Skrinet er en metallkasse som inneholder symbolske og historiske gjenstander knyttet til Fornebu og T-banen i hovedstaden: