- For å komme dit, må vi se på transportsektoren som en helhet, der vei, jernbane, sjø- og luftfart spiller sammen, sa hun.
Over 140 deltakere var til stede da Multiconsult og Rådgivende Ingeniørers Forening RIF) samlet bransjen til meningsutveksling og debatt torsdag kveld.
Jernbanens rolle strekker seg langt utover persontransport. Den er en kritisk del av nasjonal beredskap, noe RIFs administrerende direktør Liv Kari Skudal Hansteen og Jørn Atle Moholdt, spesialrådgiver ved Forsvarets Høgskole fremholdt i sine innlegg. Bergly løftet også frem behovet for en mer robust jernbane.
- Vi må ha et transportsystem med kapasitet til å transportere folk, varer, forsvarshjelp og nødhjelp, også når krisen er ute, sa hun. Det betyr blant annet at vi trenger dobbeltspor på de strekningene som er av størst strategisk betydning, og at det startes planlegging av ny rikstunnel gjennom Oslo.
Bergly uttrykte samtidig et håp for at det økende søkelyset på å sikre kritisk infrastruktur kan være en drivkraft for en bredt forankret tverrpolitisk innsats for å styrke transportsystemet i Norge. I sitt innlegg listet hun opp fem strategiske grep som vil være avgjørende for et velfungerende og bærekraftig jernbanesystem:
- Sett passasjeren først – inntektene vil følge. Jernbanen skal være et attraktivt transportmiddel. Dette krever punktlighet, komfort og gode forbindelser. Ved å prioritere passasjerenes behov, vil tillit og økt bruk føre til naturlig økonomisk vekst.
- Tenk helhet – koble transportformene sammen. Et velfungerende jernbanenett må samspille med buss, bil, sykkel, ferger, t-bane og fly. Ved å planlegge for helhetlige transportløsninger sikrer vi sømløse reiser som vil gjøre hverdagen enklere for passasjerene.
- Planlegg for framtidas utfordringer. Store deler av den norske jernbanen ble bygget for 100 år siden. Nå står vi overfor nye utfordringer. Klimaendringer fører med seg økt risiko for flom, ras og ekstreme værforhold. Samtidig må vi ta hensyn til sikkerhetspolitiske utfordringer. Et robust jernbanesystem må være fleksibelt og bygget for morgendagens krav. Det betyr blant annet at vi må ha dobbel linjekapasitet på strekninger som er strategisk viktige.
- Politisk enighet om et transportforlik. Langsiktige investeringer krever forutsigbarhet. Et bredt politisk forlik vil skape stabilitet i satsningen på jernbane og transport, og dermed sikre nødvendig finansiering og utvikling.
- Det vi vil får vi til. Historien viser at vi kan få til det vi bestemmer oss for. Norge har lyktes med store samferdselsprosjekter tidligere. VI har en betydelig posisjon som energinasjon. Vår kraftproduksjon er blant den reneste i verden. Vi har kanskje verdens mest bærekraftige industri. Vi er langt fremme på digitalisering med en ambisjon om å bli verdens mest digitaliserte land. Hvorfor ikke verdens beste jernbane? Det vi vil, får vi til!