Med seks nye stasjoner og en reisetid på bare 12 minutter fra Fornebu til Majorstuen, skal banen håndtere stor trafikk og bidra til å redusere bilbruk.
– På Fornebu er det planlagt og det bygges 11 000 leiligheter og boliger, og 20 000 kontorarbeidsplasser og næringsvirksomhet. Derfor er det behov for et t-banesystem som er effektivt og gir de reisende en god opplevelse med å komme til Fornebu, sier Knut Sandbu, teknisk direktør for Fornebubanen.
Video: Sigbjørn Holte
Et stort og viktig prosjekt
Fornebubanen er et felles prosjekt mellom Viken fylkeskommune og Oslo kommune. Den nye linjen blir omtrent 8 kilometer lang og går hele veien i tunnel. Fra Majorstuen kobles den på det eksisterende T-banenettet.
– Til sammen vil det kunne fraktes titallstusen passasjerer hver dag på Fornebubanen, og vi vil redusere trafikken inn og ut av Oslo og Bærum, sier Sandbu.
I september 2017 vant Multiconsult Norge, sammen med COWI, rammeavtalen for prosjekteringsoppdraget for Fornebubanen, som omfatter tekniske prosjekteringen av hele linjen, inkludert tunneler, stasjoner og tilkobling til eksisterende nett.
– Det er et gigantisk samferdselsprosjekt, et av de aller største i Norge. I tillegg så er kompleksiteten ekstrem høy fordi vi ligger i Oslo og Akershus, og her er det tett bebyggelse, sier Lasse Vilhelmshaugen, prosjekteringsansvarlig i Multiconsult.
Fornebubanen skal etter planen stå ferdig i 2029, og vil bli en viktig del av kollektivtilbudet i Oslo og Bærum.
– En god relasjon med oppdragsgiver er basert på tillit, og det har vi klart å få til i dette prosjektet, sier sier Lasse Vilhelmshaugen, prosjekteringsansvarlig i Multiconsult.
Video: Sigbjørn Holte
- Det har vært veldig spennende og utfordrende, og veldig gøy at vi i samarbeid med Fornebubanen har klart å bygge det vi har bygd her, sier Olav Hval, prosjekteringsleder Multiconsult.
Video: Sigbjørn Holte